Multi antreprenori nu inteleg puterea brandingului si de ce una din primele din primele lor sarcini este construirea brandului.
Antreprenorii, mai ales cei aflati la inceput de drum, se gandesc doar la ideea de afaceri si la banii necesari demararii afacerii. Acestia ignora faptul ca brandurile stau la baza celor mai multor companii si considera brandul ca fiind un nume, un logo sau un slogan de care au timp sa se ocupe in viitor.
Dar de fapt ce este un brand?
Brandul reprezinta reputatia afacerii. Ce reprezinta afacerea in mintea clientului. Daca afacerea are o reputatie negativa atunci clientul nu va fi deloc dispus sa colaboreze cu aceasta.
Deci brandul reprezinta ceea ce cumpara clientul.Ca sa intelegeti, iata un exemplu personal:De curand am avut nevoie de Polita de Asigurare Casco pentru masina mea.O societate de asigurari, despre care s-a scris in presa ca ar fi in faliment, imi oferea polita la un pret accesibil.Am incheiat polita la acea companie de asigurari?
Cea mai buna definitie a brandului, pe care am citit-o eu, este: ”Brandul este un mix de atribute tangibile si intangibile, simbolizate intr-o marca si care, daca beneficiaza de un management corect, creeaza si influenteaza valoarea unei afaceri” si apartine Interbrand.
Deci, brandul nu e marca?
Nu, brandul nu este marca. Marca este mecanismul legal prin care brandul este protejat.
Pentru usoara intelegere apelez la o comparatie fortata.Dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile se intabuleaza la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara.Deci, chiar daca ai dobandit proprietatea prin contract de vanzare-cumparare incheiat la notar este necesara intabularea acestuia la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara.
Cam la fel stau lucrurile si cu brandul si protejarea lui prin marca desi, repet, comparatia este putin fortata.
In esenta, , marca reprezinta un semn care serveste la deosebirea produselor unei intreprinderi de cele apartinand altei intreprinderi, brandul inseamna prezenta in mintea clientilor si relationarea cu acestia timp indelungat.
Si de ce sa dau bani pe protectie daca folosesc semnul in mod vizibil pentru toata lumea?
Cred ca raspunsul este evident.Altcineva poate inregistra marca si apoi in temeiul art. 36 din legea 84/1998 sa interzica folosirea neautorizata.
Potrivit art. 36 din legea 84/1998 titularul marcii poate sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul sau:un semn identic sau asemanator cu marca (…) punerea in libera circulatie, importul, exportul, punerea sub regim vamal suspensiv etc.
Intreb: Daca aveti o marca preferata de ceai sau de cafea cat de greu renuntati la ea?
Puneti-va aceeasi intrebare si pentru marca preferata de haine sau parfumul preferat.
Sa nu intelegeti ca daca aveti o marca veti fi pe placul tuturor.Chiar daca produsele sau serviciile tale reprezinta un brand ele nu pot fi pe placul tuturor.
Nu putem multumi pe toata lumea dar marca inseamna sansa de a-ti diferentia produsele sau serviciile de alte produse sau servicii similare.Iata un exemplu important:mie nu imi place Coca-Cola dar Coca-Cola a reprezentat in trecut cea mai valoroasa marca.Asta inseamna ca nu a fost pe placul tuturor dar a fost pe placul celor mai multi si acest lucru este extrem de important.
Cand este momentul sa inregistrez marca?
Antreprenorii trebuie sa gandeasca la marca-brand inainte de inceperea afacerii deoarece marca reprezinta prezenta afacerii in mintea clientilor si daca nu au o marca nu au niciun fel de prezenta in piata si daca nu au niciun fel de prezenta in piata afacerea lor va rezista foarte putin.
Inregistrarea marcii la inceputul afacerii va poate ajuta din cel putin doua perspective:
1. Economisiti timp si bani in construirea brandului
2. Aveti o imagine clara in mintea clientului.Acesta va sti inca de la inceput de ce trebuie sa cumpere produsele sau serviciile d-voatra si de ce trebuie sa revina.
Povesti… sau realitati?
In ziarul Forbes veti gasi povestea antreprenorului Florin Talpes, celebru pentru ca participa la Arena Leilor. In cadrul articolului publicat, acesta arata ca: Aspectele legale nu trebuie neglijate inca de la primii pasi.Aceasta neglijenta poate conduce la pierderi financiare substantiale.
Greseala pe care a facut-o acesta a fost sa utilizeze numele AVX pentru ceea ce este astazi Bitdefender. Astfel, dupa ce a intrat pe piata din SUA, compania AVX i-a dat in judecata iar bugetul pentru marketing destinat penetrarii pietei americane a fost cheltuit pe avocati.
In final, au schimbat numele in Bitdefender si au pornit din nou de la 0. Acesta gresala i-a costat timp si bani.
Daca va place Robert Kiyosachi puteti citi in cartile lui cum si-a pierdut afacerea cu portofele VELCRO doar pentru ca nu a protejat acest nume.
Da povesti din astea gasesti o multime, pe mine ma intereseaza daca marca vinde.
In ziarul financiar, veti gasi un articol recent in care Dl. Mircea Turdean, Directorul General al Farmec Cluj Napoca arata ca produsele de curatenie Nufar si Triumf au vanzari anuale de 5 milioane de euro.In continuare se arata faptul ca cea mai mare pondere, in businessul de 31 de milioane de euro al Farmec, o au produsele Gerovital si Farmec.
Un alt exemplu cunoscut este cel al producatorului de lapte Albalact.In 2005 acesta a introdus pe piata produsul ZUZU.Potrivit, Brandient, consumatorii au cumparat in numar mare noul produs inca de la prima sa aparitie la raft si brandul a avut succes cu mult inainte de aparitia primelor clipuri publicitare.
Din surse indirecte, am aflat de povestea COLONHELP pe piata din Romania.Daca formula, marca si ambalajul nu erau protejate, riscau sa fie copiate integral.
Tot nu te-ai convis de utilitatea marcii?
Iata un exemplu perfect pe care il ofer de fiecare data clientilor: CEASURILE
Toate redau timpurile. Totusi, poti cumpara 1.000 ceasuri din marca X (inexistenta sau necunoscuta) cu banii pe care ii dai pe un singur ceas al marcii Y (renumita, ex.Rolex).
Intrebarea este:De ce unii oameni prefera sa cumpere ceasul marcii Y?
Un alt exemplu: Daca tineti in mana un diamante Hope aveti nevoie de reclama pentru a-l vinde?
Cred ca ati inteles, este necesar sa procedezi la inregistrarea marcii pentru a-ti diferentia produsele sau serviciile de cele similare oferite de concurenti. Detinerea unui produs sau oferirea unui serviciu exceptional nu iti foloseste la nimic daca potentialii consumatorii nu stiu cu ce se diferentiaza de celelalte produse sau servicii oferite de concurenti.
Este scump sa inregistrezi o marca?
inregistraremarca.com va ofera ce mai economica si mai uzuala metoda de a-ti proteja brandul.
Guest-Post scris de clientul nostru:
Av. Dragomir Gabriel
cabinet-avocatura-bucuresti.ro